Otse põhisisu juurde

V. E. Schwab "Addie LaRue nähtamatu elu"

Raamat laiub pea 600 leheküljel ja tegevus laotub 300 aasta peale. Peamine tegevus on siiski 18. sajandi mõnel aastakümnel ja aastal 2014. 

Addie LaRue on noor naine ühes külas 18. sajandi Prantsusmaal. Ta ei taha mingile suvalisele mehele naiseks minna ja ülejäänud elu seal külas lapsi kasvatades veeta. Selle vältimiseks sõlmib ta lepingu saatanaga. Tal on nüüd aega maailma avastada just nii kaua kui ise soovib. Aga selgub, et saatan on lepingule oma tingimuse seadnud - Addie on küll põhimõtteliselt surematu ja väliselt ei vanane, aga ta ei jää enam inimestele meelde. Kohtub kellegagi, too inimene läheb näiteks korraks ruumist välja ja tagasi tulles ei mäleta, et oleks Addie'ga kunagi kohtunud.

Raamatu algusosa oli natuke nagu näide evolutsioonist - Addie muudkui kohanes, sest oli väga kohanemistnõudvas olukorras. Kui keegi sind meelde jätta ei suuda, muutuvad ka kõige lihtsamad olmeküsimused päris keerulisteks. (Kus sa elad, kui su vanemad ei tea, et sa nende laps oled jne.)

Kui üldise hakkamasaamise mõttes Addie selgelt arenes, siis keerulisem on vaadelda tema arengut inimesena. Kas on võimalik areneda lihtsalt inimeste hulgas elades, aga omamata inimesi, kellega vestlus jõuaks terest ja ilmajuttudest kaugemale? Kas on abiks, et inimene ise mäletab kõiki oma läbielatud sündmusi (ja neid on mitme sajandi jagu)?

Millise rolli omandab sellise unustatava inimese maailmas see ainuke, kes teda mäletada suudab, antud juhul saatan ise? Ühest küljest on Addie'l võimalik teda vihata, sest ta on justkui Addie' hädas süüdi, teisest küljest, nagu öeldud, ka ainuke, kes üldse teab, kes Addie on. (Kas läheb mõte Stockholmi sündroomi peale?) Kui saatan ka ei teaks, kas siis võiks öelda, et Addie't polegi olemas? Natuke see puu kukkumise teema metsas, kus keegi ei näe.

Nagu näha, siis raamat pakub mõtteainet. Ka on võimalus mõtiskleda asjade üle, mis sisus loogilised pole. Ehk on see paratamatu, et suurejoonelisena mõeldud lugude sisus leidub auke.

Mis veel sisusse puutub, siis ma seda üleliia palju fantaasiaromaaniks ei pea. Fantaasiast rohkem oli suhtedraamat, mis tihti suhtedraama mõõtu päris välja ei andnud. Ka ajalugu oli vähe, kuigi ajavahemik 1714-2014 andnuks võimaluse mitmetest suurtest ajaloosündmustest läbi närida. Oleks oodanud, et 591 leheküljel sedasorti närimist rohkem leidub.

Samas polnud raske lugeda, enamasti läks edasi küll, kuigi alati polnud huvitav. Kohati oli stiilis tunda, et lugu tahab olla eepilisem kui ta kirjutajal päriselt välja kukub. Nojah, tegelikult oli kogu loo suur idee suurem ja huvitavam kui sisu päriselt välja kandis. 

Ilmselt minu lugemist mõjutas eelarvamus. Olles näinud kirjeldust faustlikust tehingust saatanaga, otsustasin ära, et see raamat saab mulle meeldima, sest kõik see, mida tegelikult sümboliseerib inimese misiganes asjaajamine saatanaga, on ju väga huvitav. Ei saa öelda, et raamat üldse ei meeldinud, lihtsalt ta sisaldas mitmeid küsitavusi.

Sain raamatust teada sõna viivlema (ÕS-i järgi aega viitma, viivitama; tegevusetult olema), ilmselt kasutati seda vastena sõnale linger. Hea leid, olen isegi mõelnud, mis see linger eesti keeles olla võiks.

Sõna, mida autor tundus armastavat, kuivõrd ta sisuga sobis, oli palimpsest (ÕS-is pärgament, millelt varasem kirjutus on kustutatud ja asendatud uuega).

Lugedes tuli meelde Matt Haigi raamat "How to stop time". Seal oli peategelane umbes 400 aastat ilmas elanud ja tundis ka ennast mõnevõrra üksikuna. 

Kommentaarid

Popid

Nikola Huppertz "Elamiseks liiga pikk"

Hiljuti lugesin sama autori raamatut "Kaunis nagu kaheksa" . Leidsin, et eesti keeles on Huppertzilt veel üks raamat ilmunud. "Elamiseks liiga pikk" tundus jällegi intrigeeriv pealkiri.  Peategelane Magali Weill on nimelt 13-aastane Hannoveri tüdruk, kes on 182 sentimeetrit pikk. See on tema jaoks problemaatiline peamiselt seepärast, et nii pikana pole ta enda arvates suudeldav. Juba praegu pole. Ja kui veel mõtlema hakata, et tema oodatav pikkus täiskasvanuna on ilmselt üle 190 sentimeetri... Tulevik tundub tume. Magali elab kortermajas koos arstist isa (kes Magali meelest keha küll eriti ei mõista), vähe närvilise ema ja mässulise vanema õega. Üks nende naabritest on 98-aastane härra Krekeler. Magali teab, et härra Krekeler hakkab varsti surema. Kust ta teab? No vaadake kui vana ta on!  Päris palju tegevust raamatus käibki härra Krekeleri suremise ümber. Kõlab masendavalt, aga pole masendav. Ongi tegelikult niuke mittemasendav raamat elamisest ja suremisest. Ütlem...

A. H. Tammsaare "Kõrboja peremees"

Varasuvel (vist) tuli telekast "Kõrboja peremees". Jäin mingi kolmveerandi silmaga seda vaatama ja hakkas tunduma, et praegu võiks see raamat märksa rohkem meeldida kui kooli ajal kohustusliku kirjandusena lugedes.  Võtsin ta siis ette. Väga suurt pingutust ei nõudnud, õhuke ja päris palju dialoogi sisaldav lugu, Tammsaare esikromaan muide. Kusagilt vikist lugesin, et Katku Villu ja Kõrboja Anna loos võib täheldada autobiograafilisi sugemeid. Katku Villu kujutavat Tammsaare kehva tervist ja enesenägemist. Tegi asja kohe huvitavamaks.  Lugu on kaunis ja kurb, mängib mõistus-tunded vastandite skaalal. Kes mida järgib. Kas peaks mingid tunded ära unustama, kui olukorda ratsionaalselt vaadates viiks nende järgmine valesse kohta, või lähtuma sellest, et oma tunnetega ei pea sa mitte vaidlema? Karakteriloome (oh mis sõna) meeldis. Oli selliseid tegelasi, kes olid tuttavad eesti talupojaromaani tegelased ja selliseid (nagu Villu ja Anna), kes raskemini mõistetavad, aga hoolimata se...

Laura Dockrill "I love you, I love you, I love you"

Üsna julge temp raamatule sihuke pealkiri panna. Läheb "Maailma ajaloo" ja "Armastuse" kategooriasse. LIIGA... midagi. Liiga suur, liiga üldine, liiga lihtne? Aga nagu  Loone Otsa "Armastuse" puhul tuleb siingi tõdeda, et see pealkiri sobis tegelikult. Peategelase pea oli seda täis ja just niimoodi kolm korda hüüdes ja läbivalt, mitte lihtsalt ühekordse tõdemusena. Niisiis oli Londonis üks Ella, kes teismelisena sajandivahetuse paiku kohtus noormees Lowe'iga. Sai kohe aru, et asi nende vahel on täitsa eriline ja saidki nad headeks sõpradeks, aga jäidki kogu aeg ainult sõpradeks, kuigi Ella peas vasardas muudkui see IloveyouIloveyouIloveyou. Ja selline seis kestis aastaid. Ella muudkui mõtles ja lootis. Kuna peategelane oli minu eakaaslane, tuli selle aja kirjeldus mõnevõrra tuttav ette. Samas mõnevõrra ei tulnud ka, sest erinevalt minust oli tema Londonis. Aga tundub, et nostalgiafaktorile mängimine on raamatule lugejaid toonud küll - mitmed kommentee...

Isabel Allende "Vaimude maja"

Tihti ikkagi on nii, et loed raamatust mingid esimesed kümme lehekülge ära ja saad suures plaanis aru, milline raamat see on. "Vaimude maja" puhul näiteks sain aru, et raamat saab mulle väga meeldima.  Lugu on ühest perekonnast läbi mitme põlvkonna (pakun et nelja) ja Tšiili ajaloost 20. sajandil. Ärimees (ka põllumajandusmees) Esteban Trueba peaks algul abielluma ühe noorikuga, lõpuks abiellub hoopis tolle õe Claraga. Neil on tütar Blanca, Blancal on tütar Alba. Ja kuigi läbiv tegelane oleks nagu Esteban, siis päriselt ikkagi ei saa öelda, et tema peategelane on.  Sest naised on tähtsad. Ühest küljest joonistub see kogu raamatu pealt välja, aga kui sealt aru ei peaks saama, siis lõpuosas tulevad naised kohe eriti selgelt esile. Lühidalt: kui naine on hädas, siis tema abistajaks on teine naine. Üldiselt jõuab autor tõdemuseni, et naised on ühiskonnas teatud väärtuste alustalad. Muide, kõigi raamatus oluliste naiste nimed (Clara, Blanca, Alba) tähendavad valget. Ei pannud ise ...