Otse põhisisu juurde

Khaled Hosseini "Lohejooksja"


1970ndate Afganistanis elavad kaks poissi - Amir ja Hassan. Hassani isa on Amiri (isa) majas teener. Amir ja Hassan on sõbrad. Mõnede sündmuste tõttu nende suhted katkevad. Seejärel tulevad murrangulised poliitilised sündmused, mille tõttu Amir koos isaga USA-sse põgeneb. Aastaid hiljem tuleb Amir Afganistani tagasi ja puutub taas Hassani teemaga kokku.

Vist juba päris palju spoilereid. Sõprus ja süütunne ja lunastuse otsingud on siin põhilised teemad tegelikult.

Autor Khaled Hosseini elulugu on raamatu peategelasega nii ajaliselt kui sisuliselt (lapsepõlv Afganistanis, põgenemine USA-sse) natuke kattuv. Pole imestada, et väga soojalt on kirjeldatud nö vana Afganistani, kus terved põlvkonnad ei kasvanud üles sõja ja hirmuga. Joonistub välja see aeg, kus lastel oli lapsepõlv, ja hilisem aeg, kus oli palju lapsi, aga vähe lapsepõlve (autori sõnu laenates). 

Ilmselt pole ka päris juhuslik, et see raamat 2003. aastal ilmus, mil Afganistan oluliselt rohkem uudisekünnist ületas kui täna.

Ühest küljest olen nõus ühe arvustajaga, kes ütles, et "Lohejooksja" on raamat, mida läänemaailma inimene võib lugeda nö enda õigustamiseks. Et siis saad öelda: ma tean ka midagi Afganistani ja tema ümberkaudsete riikide teemast ja oh, küll seal on ikka raske see olukord. Ongi.

Aga teisest küljest. See ei ole ka üldse halb raamat, mida lihtsalt niisama lugeda. Sest siin on üksiksik ka väga tähtis tegelane. Ühe inimese konkreetsed elusündmused ja tegevused ja tegematajätmised. Muidugi see on mõjutegur, et tegevus toimub just seal, kus ta toimub, aga sarnane lugu võiks juhtuda veel päris paljudes maailma kohtades ja mõte jääks ikka samaks. 

Raamatus on mitu väga head karakterit, huvitavad ja kaasaelamisele ärgitavad. Sealhulgas peategelane ise on selline, kelle mingil moel käitumise põhjused on enamasti arusaadavad.

See pole põgenikuromaan selles mõttes, et kirjeldaks kuigivõrd põgeniku kohanemist uuel kodumaal. Üsna märkimisväärne, et siin pole põhimõtteliselt ühtegi sõna sellest, kuidas teismelisele Afganistanist tulnud poisile Ameerikas mingid asjad teistmoodi tundusid vms. Ameerikat ei kirjeldatud mitte kuidagi. Ainult nii palju, et poisi isa pidi Ameerikas tegema hoopis teistsugust tööd, kui ta Afganistanis teinud oli.

See-eest üks hea lause põgeniku elu kohta:

Väljavaateks oli luksuslik elu, kus su peas sumises pidevalt deemonite parv. 

Kommentaarid

Popid

Nikola Huppertz "Elamiseks liiga pikk"

Hiljuti lugesin sama autori raamatut "Kaunis nagu kaheksa" . Leidsin, et eesti keeles on Huppertzilt veel üks raamat ilmunud. "Elamiseks liiga pikk" tundus jällegi intrigeeriv pealkiri.  Peategelane Magali Weill on nimelt 13-aastane Hannoveri tüdruk, kes on 182 sentimeetrit pikk. See on tema jaoks problemaatiline peamiselt seepärast, et nii pikana pole ta enda arvates suudeldav. Juba praegu pole. Ja kui veel mõtlema hakata, et tema oodatav pikkus täiskasvanuna on ilmselt üle 190 sentimeetri... Tulevik tundub tume. Magali elab kortermajas koos arstist isa (kes Magali meelest keha küll eriti ei mõista), vähe närvilise ema ja mässulise vanema õega. Üks nende naabritest on 98-aastane härra Krekeler. Magali teab, et härra Krekeler hakkab varsti surema. Kust ta teab? No vaadake kui vana ta on!  Päris palju tegevust raamatus käibki härra Krekeleri suremise ümber. Kõlab masendavalt, aga pole masendav. Ongi tegelikult niuke mittemasendav raamat elamisest ja suremisest. Ütlem...

Eva Koff "Õhuskõndija"

Selle raamatu puhul on mul mõistus ja tunded täitsa eraldi.  Mõistuse versioon Läbimõeldud tegelaste, köitva tegevusaja ja -kohaga kaunisõnaliselt kirjutatud lugu. Autor on tubli uurija ja inimhingede insener, lisaks meisterlik sõnaseadja. Andke auhindu. Tunnete versioon Miks juba teisel leheküljel hakkab pihta üks nutt ja kurbus? Kas ma jaksan seda lugeda? Oo, tegelastega juhtub ka häid asju, vist siiski jaksan. Näe, raamatu kaaned on ka ju enamasti heledates toonides. Õhuskõndija... õhk viitab ju ka millelegi kergele? Vist siiski mitte. Paistab, et tegelastega juhtuvad nüüd järjest vaid halvad asjad. Kas ma jaksan seda lugeda? Noh, poole peale juba jõudsin ju. Midagi sellist on juba olnud. Kas need naised hakkavad taas millestki vabanema? Emantsipatsioon ja see. Miks keegi kunagi õnnelik pole? Kas siin mõeldakse õhuskõndija all kedagi, kes kõnnib, sest lennata ei saa? Ängistav on. Kuhu mul see õnnelike lõppudega ajaviitekirjanduse nimekiri nüüd jäigi? Siin on niisiis kaks peatege...

Camilla Dahlson "Sommar vid Sommen"

Meil on Stockholmis elav ja ökonomistina töötav Disa, kes alustuseks adub, et tööl ja muidu elus on veits halvasti, ja otsustab hõreasustusega väikekohas endale majapidamise osta, kus (peamiselt) majutusteenust pakkuma võiks hakata. Idüll looduses ja kõik.  Kõigepealt müüakse taas üks Södermalmi korter mitme miljoni eest maha. Jäi mulje, et ca 10-aastase tööstaažiga inimesel oli päris palju raha kinnisvaralaenust juba pangale tagasi makstud. Ju siis teenis hästi, kuigi pigem jäeti mulje, et tööandja üritas Disalt seitset nahka koorida selle eest eriti peale maksmata.  Läks siis Disa oma järveäärsesse majja elama ja asus tegutsema, aga ega nagu väga huvitav polnud. Kirjutaja romantilised fantaasiad sellest, kuidas oleks kaunis asukohas majutuskohta pidada, kirjeldused sellest, kuidas Disa koristab ja mingit kraami kokku ostab, väga lihtsustatud nägemus sellest, kuidas majutusasutusse külastajaid saada jms. Kordagi ei mainitud, kas Disa lõi näiteks mingi ettevõtte, mille alt tee...

Helen Eelrand "Pasodoble"

On 2007. aasta ja Tallinnas elav Dagne läheb hispaania keele kursustele. Tal tekib (olemasoleva elukaaslase kõrvalt) suhe hispaanlasest õpetaja Domenicoga. Muud nagu polegi. Eks ikka tekkis erinevaid mõtteid, kuidas seda lugu arendatakse ja mis juhtub, aga samas oli lõpptulemuse osas asi vist kogu aeg suht kindel.  Jupike tegevust toimus ka Hispaanias. Sealne tegevuskoht Tarifa on Gibraltari väina juures päris Hispaania lõunatipus. Kuivõrd ka Domenico jutus oli oluline "maailma lõppu minek", oli niuke tegevuskoht päris sobiv. Väga lobe lugemine, enam-vähem ühe õhtuga õnnestus läbi saada. Alguses veidi segas jutustamise stiil. Üritas nagu väga vaimukas olla. Siis kas harjusin ära või tõmbaski autor tagasi. Samas kohati tundus ikka niuke ülbe, mõned konkreetsed laused eriti. Peategelane hakkas aina vähem meeldima. Jutustamisel kasutati autori hääle tehnikat. (Pole kindel, kas see on ametlik termin.) See on see, kus autor pöördub otse lugeja poole (nt Hea lugeja, nüüd pean sulle...